igus
Fot. igus

Bezsmarowy powrót Urmela na lód – polimerowe łożyska ślizgowe

Podziel się:
Facebooktwitterlinkedinmail

Technologia polimerowych łożysk ślizgowych igus pomaga pojazdom wodno-lądowym pokonać 4000 kilometrów w najbardziej niesprzyjających warunkach.

Odmrażanie lodowców i malejące zasoby rybne to tylko dwa przykłady skutków zmian klimatu na Alasce. W celu podniesienia świadomości tego problemu wśród ludności i promowania alternatywnych napędów, bracia Hoepner z Berlina opracowują swój wodno-lądowy pojazd „Urmel”. Chcą za jego pomocą podróżować po Alasce. Aby Urmel był w stanie pokonać wzgórza, doliny, lód i śnieg, wymagane są lekkie i odporne na zużycie łożyska. Przy wsparciu firmy igus młodzi wynalazcy zdecydowali się na bezsmarowe trybopolimery iglidur.

Przygoda i pomysłowość są we krwi braci Paula i Hansena Hoepnera. W 2012 roku przejechali 13 600 kilometrów z Berlina do Szanghaju. W 2015 roku okrążyli świat w zaledwie 104 dni, bez żadnych pieniędzy, bez kontaktów i bez mediów społecznościowych. Dzięki samodzielnie zaprojektowanemu i napędzanego siłą własnych nóg pojazdowi wodno-lądowemu „Urmel”, bracia chcą teraz w ciągu sześciu miesięcy pokonać dystans 4000 km na Alasce.

Urmel został zaprojektowany w taki sposób, aby mógł jeździć w terenie, po stokach, śniegu i lodzie, na otwartym terenie i w rzekach. Urmel może także unosić się na wodzie i zjeżdżać ze stoków – wyjaśnia Paul Hoepner. Ekstremalne warunki, szczególnie w punktach łożyskowych: łożyska metalowe szybko okazały się nieodpowiednie, ponieważ są ciężkie i wymagają smarów, które zmywają się podczas kontaktu z wodą i przenikają do środowiska. Ponadto brud lepiący się do smaru powoduje szubsze zużycie. Odporne na zużycie łożyska ślizgowe i wykonane z wysokowydajnych polimerów podkładki oporowe iglidur są zatem optymalnym rozwiązaniem. Ich bezsmarowość oraz niska masa były decydującymi kryteriami zastosowania w Urmel.

Odporne na zużycie specjalne rozwiązania wykonane z trybopolimerów

Specjalna konstrukcja podwozia Urmel wymaga również łożysk odpornych na zużycie w specjalnym wykonaniu. Dlatego bracia Hoepner zdecydowali się na użycie półproduktów firmy igus. „Byliśmy w stanie samodzielnie wykonać podkładki oporowe i tuleje kołnierzowe o niestandardowych rozmiarach z wysokowydajnego polimeru iglidur J, które są stosowane w zawieszeniu głównej osi, pedałów lub drążku poprzecznym” – wyjaśnia Paul Hoepner.

Oprócz bezsmarowości, iglidur J charakteryzuje się przede wszystkim niskim współczynnikiem tarcia. Wynalazcy postawili także na łożyska ślizgowe iglidur wykonane z wszechstronnego materiału iglidur G w układzie kierowniczym, kołach, łożyskach przewodów napędowych i wału napędowego. Aby móc zamontować dźwignię zmiany biegów w ograniczonej wymiarami przestrzeni montażowej przy najmniejszej odporności na zużycie, wynalazcy polegali na taśmach ślizgowych od igus. Odporna na zużycie trybotaśma wykonana z materiału iglidur A160, zmniejsza tarcie części metalowych, a tym samym redukuję energię potrzebną do napędzenia pojazdu.

Potrzebne wsparcie

igus pośród innych firm, wspiera projekt młodych wynalazców z Berlina. Dwaj bracia Hoepner szukają obecnie kolejnych sponsorów, aby Urmel mógł rozpocząć swoją podróż przez Alaskę w przyszłym roku. Nawet osoby prywatne mogą przenieść Urmel nieco dalej na lodzie, przekazując zaledwie pięć euro.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *