Przejdź do treści

Weekend z Plastime Magazine

Redakcja miesięcznika poleca

Branża, w której nie chcę pracować

Podziel się:
Facebooktwitterlinkedinmail

Wyższe wynagrodzenie, możliwości rozwoju i awansu, lokalizacja oraz charakter wykonywanej pracy – to powody, dla których pracownicy najczęściej rozważają zmianę pracy.

Obecna sytuacja na rynku sprzyja specjalistom posiadającym odpowiednie kompetencje i przekłada się na ich niesłabnący optymizm. Powoduje również, że kandydaci biorą pod uwagę więcej aspektów potencjalnego miejsca pracy niż dotychczas. Na znaczeniu zyskuje chociażby kwestia spójności wyznawanych wartości oraz etyka prowadzenia biznesu.

Z badań Hays Poland wynika, że większość pracowników optymizmem patrzy w swoją zawodową przyszłość. Niezmiennie wysoki, przekraczający 80 proc. odsetek zatrudnionych deklaruje jednocześnie posiadanie wszystkich kompetencji niezbędnych na zajmowanym obecnie stanowisku oraz umiejętności, które z powodzeniem może wykorzystać w nowej organizacji. I choć firmy dokładają wszelkich starań, aby zapewnić zatrudnionym możliwości rozwoju kariery i tworzyć przyjazne miejsca pracy, to dla pracowników nie są to wystarczające argumenty, aby pozostać w firmie. Tylko co piąty pracownik deklaruje, iż nie rozważa zmiany pracy.

Głównym powodem, dla którego pracownicy rozważają zmianę pracy, jest chęć uzyskania wyższego poziomu wynagrodzenia oraz bogatszego pakietu świadczeń pozapłacowych. Na kolejnych miejscach listy najczęstszych powodów rozpoczęcia poszukiwań zawodowych znajdują się możliwości rozwoju, lokalizacja, współpracownicy, przełożony, charakter pracy, elastyczność oraz wizerunek firmy. Odejście od obecnego pracodawcy jest powodowane brakiem satysfakcji w wymienionych obszarach – złymi relacjami, nieatrakcyjnymi warunkami zatrudnienia lub poczuciem niedopasowania obecnej roli do swoich możliwości i aspiracji – lub dostrzeganiem na rynku perspektywy znalezienia jeszcze lepszej pracy. Dużą zmianą wobec ubiegłych lat jest odsetek pracowników kierujących się postrzeganiem obecnego pracodawcy i jego branży.

PRZEKONANIA A WYBÓR BRANŻY

Nie tylko firma ma znaczenie – rekruterzy coraz częściej słyszą od kandydatów o branżach i specjalizacjach, w których zdecydowanie nie chcą pracować. Taka postawa najczęściej wynika z światopoglądu kandydata, a oferty otrzymywane od firm, które w jego odczuciu działają nieetycznie lub sprzecznie z jego przekonaniami, często już na starcie zostają odrzucone. Pod tym względem prym wiedzie branża alkoholowa, tytoniowa, zbrojeniowa, farmaceutyczna, ale też firmy produkujące niezdrowe przekąski, biznesy generujące duże ilości plastiku oraz testujące swoje produkty na zwierzętach. Niechęć kandydatów dotyczy także branży związanej z grami losowymi, rozumianymi jako hazardowe, oraz przedsiębiorstwami, które w swojej działalności wykorzystują tanią siłę roboczą w różnych zakątkach świata. Trend zdrowego odżywiania i większej odpowiedzialności za środowisko skutkuje z kolei mniej przychylną oceną firm specjalizujących się w przetwórstwie rybnym oraz spożywczym i branży mięsnej.

Nie tylko firma ma znaczenie – rekruterzy coraz częściej słyszą od kandydatów o branżach i specjalizacjach, w których zdecydowanie nie chcą pracować.

W dobie internetu i ogromnej łatwości w dostępie do informacji oraz opinii, kandydaci dokonujący wyborów zawodowych zwracają uwagę nie tylko na produkty, usługi oraz model biznesowy firmy, ale również na szerszą perspektywę prowadzonej przez nią działalności. Kandydaci biorą pod uwagę zachowania akceptowane przez potencjalnego pracodawcę, będąc wyczulonymi na strategie, działania operacyjne i zewnętrzne komunikaty firmy, z którymi nie chcą się utożsamiać – tłumaczy Dorota Hechner, Business Manager w Hays Poland.

Takie podejście nie jest jednak dominujące. Branże, które dla jednej grupy kandydatów są nieakceptowalnym wyborem w karierze, to przez inną są postrzegane głównie przez pryzmat atrakcyjnych szans na rozwój zawodowy. Praca w branży narażonej na kryzysy oraz wymagającej zarządzania wizerunkiem wrażliwym na negatywne opinie to ekscytujące środowisko pracy dla osób kreatywnych, związanych m.in. z marketingiem oraz komunikacją. Trudniej jest natomiast specjalistom ds. sprzedaży, w pracy których wiara w reprezentowany produkt niejednokrotnie jest podstawą sukcesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Już weekend!

Copyright © 2019-2020 by imch

×