Innowacje w firmie to przepis na jej trwałość

Podziel się:
Facebooktwitterlinkedinmail

Raport BCG pt. „The Most Innovative Companies 2020: The Serial Innovation Imperative” wskazuje czynniki, które zapewniają ciągłość i skuteczność innowacyjności.

Według raportu organizacja powinna opracować jasną strategię innowacji i zapewnić wsparcie rozwojowymi inwestycjami. Innowacyjność w firmie jest wskazywana jako jeden z trzech głównych priorytetów przez 2/3 organizacji. Tymczasem w przeprowadzanym od 14 lat przez firmę doradczą BCG rankingu pięćdziesięciu najbardziej innowacyjnych firm, spośród 162 organizacji, które pojawiły się na liście od 2006 roku, jedynie 30% pojawiło się więcej niż raz, a 57% uplasowało swoje miejsce maksymalnie trzy razy. Tylko osiem firm pojawiało się w rankingu co roku. To z kolei pokazuje, że prawdziwa, powtarzalna innowacyjność nie jest czymś oczywistym dla przedsiębiorstw.

W innowacjach istotnym jest by połączyć ze sobą 3 elementy: motywacja, wielkość i umiejętności – powiedział Michael Ringel, dyrektor zarządzający i starszy partner BCG oraz współautor raportu. – Ale motywacja oraz wielkość organizacji niewiele znaczą, jeśli twój system innowacji nie może się na nich opierać, aby osiągnąć sukces. A w dzisiejszym wysoce niepewnym środowisku możliwość szybkiego reagowania i wprowadzania innowacji zapewnia decydującą przewagę.

W 2018 roku BCG przeprowadziło badanie, które ukazało różnice we wprowadzeniu procesu digitalizacji innowacji w firmach. O ponad 50% różniły się wyniki w poprawnym wprowadzaniu procesów między dużymi i stabilnymi firmami, a małymi przedsiębiorstwami.

Żadna firma nie przetrwa najbliższych lat bez innowacji. Realizacja odtwórczych produktów i usług będzie automatyzowana lub przenoszona do krajów niskokosztowych. Co ważne, innowacji nie da się oddelegować. Lider przedsiębiorstwa musi być jej głównym innowatorem, tworzyć kulturę, w której ludzie są nagradzani za wychodzenie poza schemat każdego dnia, nawet jeśli nie każdy pomysł jest trafiony – skomentował Rafał Krzyżaniak, partner i lider praktyki digital w warszawskim biurze BCG.

Badania BCG opierają się na corocznej ankiecie przeprowadzonej przez ponad 2500 globalnych menedżerów na temat trendów innowacyjnych oraz na bazie globalnej bazy danych wyników innowacyjnych ponad 1000 firm.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *