Lanxess Tepex w pojazdach

Termoplastyczny kompozyt Tepex w pojazdach koncepcyjnych

Podziel się:
Facebooktwitterlinkedinmail

Tepex ma duży potencjał do wykorzystania w innowacyjnych pojazdach koncepcyjnych.

Nowe trendy w transporcie otwierają szerokie spektrum potencjalnych zastosowań półproduktów wykonanych z Tepexu, termoplastycznego kompozytu wzmacnianego włóknami ciągłymi wytwarzanego przez koncern LANXESS, który już dawno zadomowił się w produkcji wielkoskalowej. – Dlatego podczas targów JEC World skupiamy się na szerokim zakresie zastosowań naszych kompozytów w lekkiej konstrukcji pojazdów elektrycznych, w projektach siedzeń do pojazdów autonomicznych oraz w elementach kluczowych dla bezpieczeństwa, takich jak foteliki dziecięce i nosidła dla niemowląt – wyjaśnia Henrik Plaggenborg, dyrektor Grupy Tepex Automotive w koncernie LANXESS. Materiał Tepex jest opracowywany i produkowany przez spółkę zależną koncernu LANXESS Bond-Laminates GmbH w miejscowości Brilon w Niemczech. Podczas targów JEC World na stoisku Bond-Laminates prezentowane będą ponadto nowe materiały i rozwiązania technologiczne dla elektroniki użytkowej i branży IT, jak również zrównoważone kompozyty dla przemysłu sportowego i producentów laptopów. Przedstawione zostaną także zastosowania, które wymagają wyjątkowych właściwości uniepalniających.

Oszczędność masy w górnej części pojazdu

Lekka konstrukcja zyskuje na znaczeniu ze względu na coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące emisji spalin oraz rosnącą popularność pojazdów elektrycznych. Tepex otwiera również ogromne możliwości w zakresie redukcji masy nadwozia pojazdu. LANXESS zademonstruje to na targach JEC World na przykładzie słupka przedniego o trójwymiarowej, hybrydowej konstrukcji, którą Porsche opracowało dla kabrioletów i roadsterów i po raz pierwszy zastosowało w modelu Porsche 911 Cabriolet. Słupek składa się z wkładki wykonanej z wysokowytrzymałej stali, nośnej formowanej części z Tepexu, konstrukcji żebrowanej wykonanej z poliamidu 66 Durethan oraz pianki strukturalnej. – Dzięki hybrydowej wkładce słupek utrzymuje taką samą stabilność w przypadku dachowania jak poprzednie konstrukcje z wysokowytrzymałą rurą stalową, ale jest o niemal pięć kilogramów lżejszy – podkreśla Henrik Plaggenborg.

Zagłówek lżejszy nawet o 30 proc.

Na targach zaprezentowany zostanie również zagłówek fotelika dziecięcego opracowany jako demonstracja technologii przez partnerów LANXESS w ramach projektu finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energetyki. Element jest wytwarzany w procesie wtrysku spienionego kompozytu (PCIM) i zawiera wkładkę wykonaną z Tepexu. – W porównaniu z produkowanym komercyjnie wariantem elementu masa zagłówka jest nawet o 30 proc. mniejsza, bez uszczerbku dla jego doskonałych parametrów zderzeniowych. Upraszcza się również proces produkcji, ponieważ liczba części maleje z sześciu do jednej – wyjaśnia Henrik Plaggenborg.

Tepex z matrycą z poliwęglanu pochodzącego z recyklingu

Spółka Bond-Laminates stale poszerza swoją ofertę materiałów o zrównoważone kompozyty wzmacniane włóknami, ze szczególnym naciskiem na matrycę termoplastyczną i wzmac­niające włókna ciągłe. Najnowszym dostępnym na rynku rozwiązaniem jest wariant Tepex oparty na materiałach poliwęglanowych pochodzących z odpadów konsumenckich. Spełnia on wszystkie wymagania stawiane przed wcześniejszą postacią materiału. – Pracujemy również nad wykorzystaniem biologicznych włókien i matryc oraz powtórnie przetworzonych włókien węglowych – opowiada dr Dirk Bonefeld, dyrektor działu marketingu i sprzedaży elektroniki użytkowej, artykułów sportowych i przemysłowych Bond-Laminates.

Doskonałe właściwości uniepalniające

Kolejnym zagadnieniem poruszanym na stoisku Bond-Laminates na targach JEC World są zastosowania Tepexu w komponentach pojazdów elektrycznych, które wymagają wyjątkowych właściwości uniepalniających – takich jak wsporniki dla modułów elektrycznych i elektronicznych oraz pokrywy akumulatorów. – Dzięki swojej strukturze Tepex ma bardzo dobre właściwości uniepalniające, nawet bez specjalnych dodatków, i przechodzi liczne testy palności z dobrymi wynikami – wyjaśnia dr Dirk Bonefeld. Mimo to asortyment obejmuje również warianty produktów trudnopalnych na bazie poliamidu i poliwęglanu, które spełniają wymagania m.in. testu palności według amerykańskiej normy UL 94 (Underwriters Labora­tories Inc.) z najwyższą klasyfikacją V-0 przy małych grubościach ścianek.

Niedawny wzrost mocy produkcyjnych o blisko 50 proc.

Koncern LANXESS zwiększył ostatnio moce produkcyjne Tepexu w Brilonie o około 50 proc. – W ten sposób odpowiadamy na ogromne zapotrzebowanie na nasze materiały kompozytowe w masowej produkcji wysokowytrzymałych komponentów do lekkich pojazdów, a w szczególności do elektroniki użytkowej – dodaje dr Dirk Bonefeld.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.